Onderzoeksverslag

1                   Woninginrichting

1.2                    Woninginrichting

Een goede definitie van de woninginrichting is de inrichting van de woning waarin mensen wonen. Dit omvat alle kamers in een woonhuis. Woninginrichting is smaakbepalend maar ook cultureel en plaats bepalend. Zo zullen inwoners van een zonnig land meer aandacht geven aan de wooninrichting van hun tuin dan inwoners van een land waar het veel sneeuwt. De laatste groep zal ook sneller denken aan het kopen van centrale verwarming dan een airco.

1.3                    Megatrend

Volgens het boek Megatrends in Nederland van Bakas zijn er zeven megatrends te onderscheiden.

Wij hebben ons voornamelijk bezig gehouden met de trend ‘van tradities naar technologische, spirituele en milieu revoluties’.

Technologie heeft het leven van mensen ingrijpend veranderd. En nog steeds veranderd technologie levens van mensen. Zo neemt technologie veel taken over waardoor er meer tijd en geld vrij is gekomen. Volgens Bakas zullen er in 2020 al huiscomputers bestaan die koffie zetten als je opstaat en het eten opwarmt als je thuis komt.

Deze functionele huiscomputers passen precies in het drukke dagritme van de mens van 2020. Door het drukke dagritme krijgt het huis ook een andere functie. Het huis moet rust brengen, er moet nostalgie zijn. Mensen willen een goede combinatie tussen werk, zorgtaken en vrije tijd. Cocoonen, lekker thuis blijven en daar relaxen, neemt toe. We willen liever thuis blijven en pret hebben, en dankzij de geïntegreerde thuisentertainment industrie is dat mogelijk. Ook de kamers zullen anders besteed worden. Er is minder ruimte voor opslag omdat alles op kleine draagbare apparaten kan worden opgeslagen. Apparatuur wordt steeds onzichtbaarder.

Door de klimaatverandering wordt anders bouwen en anders wonen mogelijk. Ook zal er tijdelijk bouwen voortkomen. Duurzaam bouwen zal er in 2020 echter niet meer bij zijn.

1.4                    Begrip van de markt

Woninginrichting speelt al eeuwen lang een belangrijke rol in het leven van de mensen. Zo worden de huizen al jaren ingericht. Het enige wat veranderd zijn de spullen en de manier waarop een huis wordt ingericht. Zo ziet de bank van nu er anders uit dan 50 jaar terug. En 100 jaar geleden had nog niemand een televisie in de huiskamer staan.

Een goede definitie van het begrip ‘woninginrichting’ is de manier waarop mensen hun huizen inrichten. Welke stijl gebruiken zijn? Gaan ze voor gemak of voor comfort? Hoe belangrijk vinden zij dit en hoeveel geld willen zij hiervoor uitgeven?

Iedereen maakt iedere dag opnieuw gebruik van spullen in het huis, waarmee het huis is ingericht. De ene persoon zal absoluut niet zonder een televisie kunnen, terwijl de andere er nooit naar kijkt. De ene persoon kiest liever voor een lekkere stoel, terwijl de andere een enorme hoekbank in zijn huis zet.

De woninginrichting wordt bepaald door verschillende factoren als persoon, cultuur en milieu. De stijlen van de woninginrichting blijven ook veranderen. Veel stijlen zullen terug komen, terwijl sommige voor altijd weg blijven. Technologie speelt door de jaren heen een steeds belangrijkere rol in de woning. Niemand hoeft immers meer zelf zijn koffiebonen te malen of van de bank op staan om naar een andere televisie zender te zappen.

Vroeger waren mensen veel meer aanwezig in hun woning, terwijl mensen nu steeds vaker buiten de deur zijn.

1.5                    Trendbouwstenen

De trendbouwstenen die wij primair als leidraad nemen, zijn de technologische ontwikkelingen. De trend heeft te maken met de technologie die steeds meer taken van mensen overneemt. Er worden steeds meer ontwikkelingen gedaan op technologisch gebied zodat de mens steeds minder hoeft te doen.

Een belangrijke technische ontwikkeling is domotica. Deze technische snufjes in de woningen van mensen maken het leven gemakkelijker. Ondanks de huidige ontwikkelingen op dit gebied, hebben maar weinig mensen echt domotica in hun woning en is het nog maar in weinig winkels te koop.

Als secundaire bouwsteen hebben wij de sociale ontwikkelingen gekozen. Deze hebben wij gekozen omdat we wilde weten waarom mensen nog geen domotica in huis hebben. Wat waren hun beweegreden hiervoor. Ook willen we de sociale invloed van vrienden en familie bekijken bij deze bouwsteen. In veel families komt het voor dat als de ene een super luxe apparaat heeft, de rest volgt. Geldt dit bij domotica ook?

1.6                    Conclusie

Een goede definitie van ‘woninginrichting’ is het inrichten van de huizen van de mensen. Dit is door de jaren heen veranderd. Zowel als op stijlgebied als op technologisch gebied. Ook de mensen zijn door de jaren heen veranderd en hun leefmanier. Dit heeft veel invloed op hun woongebied.

Wij houden ons bezig op het gebied van de megatrend ‘van tradities naar technologische, spirituele en milieu revoluties’. De primaire trendbouwsteen is technologische ontwikkelingen. Op technologisch gebied zijn de laatste jaren de grootste ontwikkelingen gedaan. De secundaire trendbouwsteen is sociale ontwikkelingen. We willen de beweegredenen van mensen weten.

2                  Doelgroep

In dit hoofdstuk wordt ingegaan wie de doelgroep is. Ook wordt er verteld hoe groot deze doelgroep is. Daarnaast is er een ijkpersoon geschetst om een goed beeld te krijgen van de doelgroep.

2.1                    Wie is de doelgroep

De doelgroep bestaat uit ‘hoger opgeleide starters’. Onder starters verstaan wij mannen en vrouwen tussen de 25 en 35 jaar die voor het eerst een huis of appartement huren of kopen. Oftewel, ze worden actief op de vastgoedmarkt.

Met hoger opgeleid bedoelen we dat de starters minimaal een HBO opleiding hebben afgerond.

2.2                    Grootte van de doelgroep

Hoger beroepsonderwijs WO – Bachelor WO – Master
25 jaar 4600 1730 3060
26 jaar 2940 1070 2060
27 jaar 2000 610 1170
28 jaar 1400 400 760
29 jaar 1020 270 460
30 -35 jaar 2980 570 860
Totaal 14940 4650 8370

Afgestudeerde van studiejaar 2006/2007 bron: CBS Statline

In 2007 zijn er in totaal 27.960 studenten afgestuurd aan een HBO of een WO opleiding. Dit is echter niet de gehele omvang van de doelgroep.

Sommige studenten gaan nog een andere opleiding volgen en blijven hierdoor nog thuis wonen of op kamers.

Daarnaast zijn er nog mensen die eerder zijn afgestudeerd en pas na twee jaar een woning zoeken.

Toch geeft dit getal een goede indicatie van het omvang van de doelgroep.

2.3                    IJkpersoon

Naam: Wade Williams

Leeftijd: 27 jaar

Woonplaats: Leiden

Wade heeft op zijn 25e zijn studie Bouwtechniek aan de Universiteit van Leiden afgerond. Hij heeft daarna nog twee jaar bij zijn ouders gewoond om wat te sparen voor zijn huis. Inmiddels heeft hij een appartement op het oog en zit hij in de onderhandeling. De laatste twee jaar heeft hij al wat dingen gekocht die hij mee kon nemen als hij het huis uit zou gaan, zoals een lamp en een stoel.

Wade gaat in het appartement samenwonen met zijn vriendin met wie hij twee jaar een relatie heeft.

Wade zijn vriendenkring bestaat uit vrienden uit zijn studententijd die net zoals hij het huis uit gaan of al het huis uit zijn. Veel daarvan hebben een relatie maar zijn niet getrouwd. Hij gaat ook regelmatig met deze vriendenkring stappen. Dit gebeurt alleen niet meer zoals vroeger elk weekend.

Wade is op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt. Hij volgt het nieuws via nieuwswebsites als nu.nl en detelegraaf.nl. Hij bekijkt deze pagina’s op zijn werk. Tevens leest hij ook de krant.

Wade is geïnteresseerd in nieuwe gadgets en is dan ook vaak op de hoogte als er een nieuwe uitkomt. Regelmatig koopt hij een nieuwe gadget voor zichzelf. Dit is ook te zien in zijn kamer, waarin verschillende nieuwe apparatuur staat.

2.4                    Keuze voor de doelgroep

Er is gekozen voor de doelgroep ‘hoog opgeleide starters’ omdat deze doelgroep midden in het leven staat en aan een nieuw hoofdstuk uit dit leven gaat beginnen. Mannen en vrouwen uit de leeftijdscategorie 25 tot en met 35 jaar staan voor verschillende keuzes in het leven. Gaan zij verder met een nieuwe opleiding of toch maar aan het werk? Daarnaast is er de keuze om zelf een appartement te zoeken of samen met vriend of vriendin een huis te huren/kopen.

Of de doelgroep nu kiest om alleen te gaan wonen of juist samen met iemand, feit blijft dat zij dit huis moeten inrichten. De doelgroep heeft interesse in de nieuwste gadgets en gaat met haar tijd mee, dus ook op het gebied van woninginrichting. De starters vormen voor ons project dus de juiste doelgroep om een innovatief concept te bedenken dat aansluit op hun levensstijl. Door het ontwikkelen van een goed product of goede dienst hopen wij de starters goed van dienst te kunnen zijn in het inrichten van hun woning en het leven in deze woning.

2.5                    De doelgroep in 2020

Gezien alle veranderingen op het gebied van domotica, zal de doelgroep hierop inspelen. Wij hebben namelijk gekozen voor een doelgroep die bestaat uit early adapters en die geïnteresseerd zijn in elektronische gadgets.

De doelgroep zal in 2020 minder tijd kwijt zijn aan zorgtaken zoals het huishouden. Veel huishoudelijke taken wordt elektronisch voor hun geregeld. Hierdoor hebben zij echter wel meer tijd voor hun hobby’s en andere vrijetijdsbestedingen. De doelgroep vindt deze leuke vrijetijdsbestedingen als hobby’s en vrienden dan ook erg belangrijk.

De doelgroep zal zeker meegaan met de trends domotica. In 2009 wordt huishoudelijk werk al vervelend gevonden. Daarnaast vindt de doelgroep het belangrijk dat hun leven makkelijker wordt gemaakt.

Uit onderzoek van Motivaction is gebleken dat op het gebied van dagindeling een aantal veranderende behoeften en motieven naar voren komen. Ondanks dat veel taken zijn overgenomen door elektronica heeft de doelgroep het drukker dan ooit. Zij gaan op zoek naar een goede combinatie tussen werk, zorgtaken en vrije tijd. De doelgroep gaat rationeler en planmatiger om met de tijd die zij hebben. Hierdoor ontstaat dat de doelgroep hun huis erg belangrijk vindt. Zij blijven liever thuis met vrienden in plaats van dat ze uit gaan. Zij verlangen naar de geborgenheid van de huiselijke omgeving. Het huis moet weer een rustpunt vormen in de hectische en complexe wereld waarin de doelgroep zicht bevindt. Een ander woord hiervoor is cocoonen. De doelgroep wilt meer pret thuis en dit is in 2020 ook mogelijk.

3                  De wereld in 2020

Momenteel zijn er veel instanties over de hele wereld die werken aan een nieuwe technieken en materialen voor de optimale woningcomfort en beleving.

In de wereld van 2020 is de woning onderdeel van een geïntegreerd afval- en energiesysteem dat meerdere woningen met elkaar verbindt. Het regenwater, het afval en de toiletbezoeken worden centraal opgevangen, behandeld en gerecycled.

De woning zal ook een steentje bijdragen aan het dagelijkse huishouden. De koelkast geeft automatisch aan wanneer er producten moet worden gekocht. Tevens kan dit direct worden besteld d.m.v. het sturen van een e-mail naar de supermarkt.

Vanaf de werkplek of vakantiehuisje kan er ingelogd worden op de woningserver om de status van de woning te bekijken. Zo kan er bijvoorbeeld de ventilatie en verwarming worden aangestuurd of om de post te bekijken. De post wordt namelijk bij binnenkomst op afzender gescand.

De verlichting in de woning werkt op sensoren, zo staan de lichten nooit onnodig aan.

Gordon Wyeth van de Universiteit van Brisbane van Queensland voorspelt dat er veel consumenten in 2020 een huisrobot tot hen bezit hebben. De robots gaan de dagelijkse huishoudelijke klusjes uitvoeren zoals, ramen lappen, stofzuigen, de was strijken, opruimen etc.

4                  Consumenteninzicht

In 2020 ziet de wereld er heel anders uit. In deze paragraaf kunt u de verwachtingen voor 2020 lezen. De verwachtingen voor 2020 gaan over de bevolking, de huishoudens, waar we wonen, hoe onze woning eruit ziet en onze dagelijkse bezigheden.

4.1                    Bevolking

In 2020 leven er op de wereld zo’n 7.430.000.000 mensen. (De wereld in 2020: Moris’s Eye on 2020, z.j.) In Nederland zijn dit er 16.747.844, waarvan de meesten in Zuid-Holland wonen (3.534.468), gevolgd door Noord-Holland(2.759.372) en Noord-Brabant (2.433.532). (Regionale prognose kerncijfers; 2007-2025, 2008) In de leeftijd van 25 tot 30 jaar leven in 2020 ongeveer 1.085.809 personen, in de leeftijd 30 tot 35 jaar 1.041.730. (Prognose bevolking op 1 januari naar leeftijd en geslacht, 2009-2050, 2008)

4.2                    Huishoudens

Voor 2020 wordt er verwacht dat er ongeveer 837.000 ongehuwde personen zijn in de leeftijd van 25 tot 30 jaar en ongeveer 224.000 gehuwden. Op nummer twee komt de groep samenwonenden, wat neer komt op zo’n 564.000 personen. Er zijn in 2020 ongeveer 164.500 huishoudens met thuiswonende kinderen en verder zijn er nog 26.000 éénoudergezinnen.

In de leeftijd van 30 tot 35 jaar wordt geschat dat er 400.000 gehuwden (twee op de vijf) zijn en 594.000 ongehuwde. De alleenstaande personen zijn geschat op 223.000 personen, 700.000 samenwonende personen en bijna 50.000 huishoudens met thuiswonende kinderen. De huishoudens met één ouder komen neer op 37.000. (Bevolking naar huishoudenpositie, 2007-205, 2007)

4.3                    Waar wonen we?

In de toekomst gaat het niet meer over integratie, maar over segregatie. De verschillende bevolkingsgroepen leven niet meer door elkaar, ze wonen bij elkaar in dezelfde buurt. (Hoezo integratie?, 2006)

Verwacht wordt, dat we in de toekomst alleen wonen of met huisgenoten. Mensen die met huisgenoten gaan wonen willen graag kosten delen en nieuwe sociale contacten opdoen. Daarnaast is de verwachting dat weduwnaars ook bij elkaar gaan wonen, dit omdat ze zo de eenzaamheid tegengaan. Jongeren willen graag alleen wonen om te laten zien dat ze onafhankelijk zijn.

Naast dat er veel mensen alleen wonen of met huisgenoten zijn er ook generaties die onder een dak samen gaan leven. De opa’s en de oma’s letten op de kinderen terwijl de ouders aan het werk gaan. Ook de wat oudere kinderen (studenten en net-werkenden) blijven nog langer thuis wonen om kosten te besparen.  (Maatschappelijke trends bepalen architectuur voor huis van de toekomst, 2009)

4.4                    Hoe ziet onze woning eruit?

Ook in de toekomst ziet onze woning er wat anders uit. De keuken bijvoorbeeld, blijft nog steeds het sociale middelpunt van het huis. Wel komen er in de keuken steeds meer milieuvriendelijke keukenapparaten, die nog betaalbaar zijn ook. De koelkasten kunnen in de toekomst recepten bedenken met de producten die in de koelkast staan, ze houden bij welke producten er nog in staan, hoeveel calorieën erin zitten en wat de houdbaarheidsdatum is. Er komen steeds meer keukenspullen bij die het ons gemakkelijker maakt. (Maatschappelijke trends bepalen architectuur voor huis van de toekomst, 2009)

4.4.1         Slaapkamer

Er is in 2020 niet meer één master bedroom, maar meerdere. Dit komt doordat opa’s en oma’s bij hun kinderen in huis gaan wonen, die graag een grote slaapkamer willen. Of alle single mensen die bij elkaar in huis wonen krijgen allemaal een master bedroom. Sommige slaapkamers worden zo groot, dat ze lijken op mini-flats.

4.4.2        Multifunctionele kamers

De woonkamers in de toekomst zien er niet meer uit zoals nu, ze worden omgevormd tot ‘multimediacentra’, waarin we tv kijken, gamen, internetten en studeren. Eigenlijk doen we hier alles in de toekomst.

4.4.3        Kantoor

Thuiswerken wordt nog groter in de toekomst, al helemaal bij mensen waarbij het werk grotendeels via de computer gaat. Zo worden de files vermeden en verliezen we minder tijd. Ook zijn de kantoren voorzien van de nieuwste gadgets en wordt de inrichting steeds belangrijker. (Maatschappelijke trends bepalen architectuur voor huis van de toekomst, 2009)

4.4.4        Tijdsbesteding

De tijdsbesteding in de toekomst zal veranderen. We zullen nog meer op internet te vinden zijn, niet alleen voor persoonlijke dingen, maar ook voor het werk. Aan het huishouden hoeven we bijna geen tijd meer te besteden.

4.4.5        Internet

Op internet zullen wij in de toekomst veel te vinden zijn, we houden er contact met (oude) vrienden, zoeken er nieuwe vrienden en liefdes. (Toekomstige tijden, 2006) Daarnaast doen we ook ons werk online, misschien wel helemaal niet meer op een kantoor. Vrijwel alles wat we doen, doen we via internet door middel van ‘gepersonaliseerde avatars’. (De wereld in 2020: Moris’s Eye on 2020, z.j.) In 2020 hebben we onmogelijk veel informatie tot onze beschikking via internet. Traditionele media, zoals de krant en een tijdschrift, houden op met bestaan, het zijn amateurs die op zoek gaan naar het nieuws. (Het laatste nieuws, 2006)

4.4.6        Gamen

Verwacht wordt dat we in de toekomst een groot deel van onze tijd besteden aan het spelen van ‘online roleplaying games’, zoals Second Life. In deze spelen kan men een heel nieuwe leven ontwikkelen, precies zoals zij het willen. Iedereen kan in de toekomst zijn dromen verwezenlijken. De behoefte aan online contact wordt groter, waardoor dit soort games aan populariteit wint. Daarnaast kan men (echt) geld verdienen in de roleplaying games, waarbij ze dit in het echte leven kunnen uitgeven. Verwacht wordt dat de economie van Second Life in 2020 even groot is als in Roemenië. (De toekomst- Droomwereld, 2006)

4.4.7        Huishouden

Veel tijd kwijt zijn aan het huishouden is er niet meer in 2020. In 2020 heeft iedereen een huisrobot die ons deze klusjes uit handen neemt. Dit zorgt ervoor dat we meer tijd over hebben voor ‘leuke’ dingen. (Het leven in 2020, z.j.)

5                  Deskresearch

Deskresearch is gehouden om er achter te komen welke trends er in woninginrichting zijn. Zo kwamen wij er achter dat de huidige grote trends ‘groen wonen’ en ‘domotica’ zijn. Hieruit hebben wij voor  domotica gekozen. Dit omdat wij er van uit gaan dat domotica in 2020 groter gegroeid is dan groen wonen. Wij zien er meer toekomstpotentie in.

Deskresearch onderzoek is gehouden op zowel het internet als in tijdschriften en boeken.

Op het internet was een eerder onderzoek te vinden van een van onze projectleden. Hij had in de tweede periode het onderwerp woninginrichting tijdens trends. Ook hebben wij op verschillende sites gekeken zoals nieuwssites, maar ook sites met het onderwerp woninginrichting. Door de hele projectperiode lang op zoek te gaan naar internetartikels over domotica, zijn wij op de hoogte gebleven van de ontwikkelingen op gebied van domotica. Alle artikelen en filmpjes zijn op het blog geplaatst.

Tijdschriften hebben wij voornamelijk gebruikt voor de moodboards. Ook hebben wij veel kranten gebruikt. Hierin stond vaak de nieuwe trend op gebied van woninginrichting, domotica kwam hier vaak in voor.

Het belangrijkste boek dat we voornamelijk gebruikt hebben is Megatrends in Nederland van Bakas. Hierin stonden vaak toekomstbeelden geschetst zie zowel aansloten op het onderwerp, de doelgroep en de wereld in 2020.

De inzichten die we uit deskresearch hebben gehaald is dat we beter kennis hebben kunnen maken met de doelgroep, de wereld van 2020 maar ook veel informatie gevonden over het onderwerp. Zo weten wij dankzij deskresearch welke technologieën op basis van domotica al bestaan en welke nog niet.

6                  Enquête

Wij hebben een enquête gehouden onder de doelgroep om zo een beter inzicht te krijgen in hoeverre de doelgroep geïnteresseerd is in domotica. Met de enquête vragen zijn wij erachter gekomen wat de doelgroep gemiddeld verdiend maar ook van welk geslacht zij zijn. Dit is handig om te weten. Hoe duur moet het product ongeveer worden en moet het product voornamelijk op mannen of op vrouwen worden gebaseerd. Bij een vrouwelijk product denk je namelijk eerder aan het uiterlijk, ronder en meerdere kleuren mogelijk. Mannen vinden dit veel minder belangrijk. Naast deze algemene vragen hebben we een aantal specifieke vragen gesteld over het huis van de geënquêteerde.

Zo wilde wij weten wat hun favoriete kamer was, waar zij niet zonder kunnen in hun huis en wat zij nog missen.

Na een korte uitleg over domotica, niet iedereen weet namelijk wat domotica is, hebben wij een aantal stellingen voorgelegd waar de geënquêteerde ja of nee op kon beantwoorden. De stellingen hadden te maken met verschillende technologieën voor in het huis. Zo zijn wij erachter gekomen dat..

Dankzij de enquête hebben wij een beter inzicht gekregen op de keuzes en voorkeuren van onze doelgroep.

In de bijlage vindt u de uitkomsten van de vragen in tabellen en grafieken vorm. Hieronder zijn de uitkomsten besproken.

6.1                    Uitkomst enquête

43 procent van de geënquêteerde woont samen met een partner, 38% van de geënquêteerde woont alleen. Het is belangrijk om rekening te houden dat het product door meerdere mensen gebrikt kan worden.

Daarnaast mag het product niet al te duur zijn. Veel geënquêteerde gaven aan hun spullen te kopen bij de IKEA (bijna 60 procent). Dit geeft aan dat de geënquêteerde niet al te veel geld willen uit geven aan hun spullen in het huis, maar wel kwaliteit willen. IKEA staat immers bekend om haar goedkope prijzen en kwalitatief goede spullen. 25 procent van de geënquêteerde verdient tussen de €2000,- en €2500,- per maand. Iets meer dan 10 procent verdient tussen de €1500,- en €2000,- per maand. Ook deze getallen geven aan dat de doelgroep geen duizenden euro’s kwijt kunnen zijn aan een domotica product.

De geënquêteerde zitten het liefste in de woonkamer, daarna is de slaapkamer populair. Als we vragen wat er niet mag ontbreken aan deze plek, zijn dit voornamelijk ‘comfort’ artikelen. Zoals een bed, televisie, bank en rust. Deze artikelen brengen een bepaalde comfort mee en zorgen ervoor dat de gebruiker zich kan ontspannen. Wat dan ook het meeste gemist wordt in een huis is grootte, gevolgd door een bad en een werkster. Ook deze artikelen zijn terug te brengen naar ‘comfort’ artikelen.

De stellingen in de enquête hadden voornamelijk te maken met technische snufjes. De geënquêteerde gaven aan niet geïnteresseerd te zijn in technologie (65 procent). Bij de stellingen werd er echter wel vaak ‘ja’ ingevuld. Dit betekende dat de geënquêteerde wel een stukje technologie in huis zou willen hebben. Zo wil 71 procent een afstandbediening voor alle elektronische apparaten. 68 procent wil dat hun koelkast aangeeft wanneer iets bijna over datum is.

Een opvallend detail is dat de technologie vooral gebruikt wordt voor functionele doelen zodat het de gebruiker minder tijd kost. Zo wil 87 procent van de geënquêteerde dat de ramen zich automatisch schoon houden en 64 procent van de geënquêteerde een scanner die maaltijden samenstelt van de producten in de koelkast. Technologie wordt weinig gebruikt voor comfort, terwijl de geënquêteerde eerder wel aangaven dat comfort het meest belangrijke was in hun huis. Zo wil maar 34 procent een spiegel die kledingcombinaties voor hun maakt met de kleding in hun kast.

Een ander punt wat naar voren komt in de enquête is dat vooral de vrouwen geïnteresseerd zijn in functionele technologie, terwijl de mannen meer geïnteresseerd zijn in technische snufjes. Zo is 57 procent van de ja-zeggers op de vraag of ze van afstand met hun mobiel de oven willen aanzetten zodat het eten warm is als ze thuis zijn, vrouwen. Mannen vinden het belangrijker dat de zonnewering zich automatisch afstelt op het zonlicht dat binnenkomt. Bij technologie op basis van decoratie van de woning verschilt de mening van de man en de vrouw niet zo sterk. Zo zegt 41 procent van de mannen en 42 procent van de vrouwen ja tegen een interactieve muur zodat ze hun kamer naar wens kunnen stijlen.

6.2                    Conclusie

In eerste instantie is de doelgroep niet geïnteresseerd in technologie. Dit kan komen doordat de doelgroep een verkeerd beeld hebben van technologie of toch graag vast willen blijven houden aan het oude. Als de doelgroep de stellingen beantwoord blijkt dat zij echter wel geïnteresseerd zijn in technologie. De meeste stellingen waren beantwoord met ‘ja’. De doelgroep is voornamelijk geïnteresseerd in technologie als dit vervelende klusjes kan oplossen zoals ramen wassen. De uitkomst van de enquête sluit aan op de megatrend van Bakas. Hij geeft aan dat mensen meer vast houden aan het oude en dat traditionele spelletjes ook weer opkomen. Daarnaast geeft hij aan dat meer mensen gebruik zullen gaan maken van technologie om hun dagelijkse klusjes te doen. Ook geeft hij aan dat mensen in de toekomst meer zullen gaan cocoonen. Dit komt ook voort uit de enquête, de geënquêteerde waren geïnteresseerd in technologie voor decoratie.

Bij het ontwerpen van ons product moeten wij rekening mee houden dat het product voor meerdere gebruikers beschikbaar is maar ook dat het product bereikbaar is. Het product mag niet te duur zijn en het moet makkelijk in gebruik zijn. Daarnaast moet het product iets voor de koper doen, het moet een functioneel product zijn.

7                  Onderbouwing product

Domotica is een term voor de bediening van elektronische apparaten binnen het huishouden. Domotica draagt bij aan meer veiligheid, zuinigheid en voornamelijk luxe. Uit ons primair onderzoek, blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden geïnteresseerd is in technologie maar niet weet wat de mogelijkheden zijn.

7.1                    Beschrijving product

Het product is een oprolbaar scherm wat aan de muur hangt. Je bevestigd hem in de hoek waarna je deze kunt uittrekken over de totale lengte van de muur. Vervolgens sluit je hem aan op het stopcontact. Je hoeft hem alleen maar aan te zetten en met de afstandbediening het scherm naar wens in te stellen. Omdat het oprolbaar is, kun je het in ieder huis en op elke muur kwijt. Je kunt alles in je afstandbediening uploaden vanaf de computer en daarmee kun je alles op het scherm instellen.

Dit scherm is via een afstandbediening te besturen. Op het scherm kun je foto’s, kleuren, stijlen, slingers, etc. tonen, om zo de sfeer in jouw huis te bepalen. Om optimaal tot rust te komen kun je zelf de kleuren kiezen die jou het meest op je gemak stellen. Of je kunt het gebruiken om je feestdagen aan te kleden. Stel je hebt een verjaardag, dan kun je met de afstandbediening het scherm versieren. Of op Valentijnsdag verras je je vriendin/vriend met een mooie, romantische sfeer.

7.1.1         Voordelen product

  • Woning is gemakkelijk te veranderen van stijl;
  • Geen afval meer van verf of oud behang, beter voor het milieu;

7.1.2         Voor wie

  • Jong en oud;
  • Single of getrouwd;
  • Starters;
  • Man of vrouw.

7.2                    Onderbouwing product

Uit onderzoek is gebleken dat het huis in de toekomst een echte rustplek wordt. Een plek waar je je terug kunt trekken uit het hectische leven van alledag. Wij wilden met een product komen, wat eigenlijk geschikt is voor iedereen. Of ze nou met of zonder partner wonen en of ze nou jong of wat ouder zijn. Veel mensen uit de doelgroep waren geïnteresseerd in interactieve muren. Het leek hun handig om op elk moment de sfeer te kunnen veranderen. De doelgroep gaf ook aan geïnteresseerd hierin te zijn omdat ze dan een keer een grotere uitgave hadden aan hun nieuwe woning en vervolgens hoefde zij geen nieuwe verf of behang meer te kopen. De woning kan immers gemakkelijk van stijl worden veranderd als de bezitters de huidige stijl zat zijn. Daarom gingen wij verder met het onderzoek naar muren en kwamen wij op het interactieve scherm.

We hebben veel informatie over domotica/interactieve muren gevonden via deskresearch. Uit deze artikelen is gebleken dat in de toekomst de technologie verder is ontwikkeld. Interactieve muren en behang zullen standaard deel uit maken van het interieur van een modern huis. Hier onder staat een stukje over een interactief scherm van Microsoft wat in de toekomst de computer moet vervangen. Dit artikel is onder andere een inspiratiebron voor ons geweest. Wij richten ons op het veranderen van de woning, niet van de computertechnologie.

8                  Bronnenlijst

VPRO (27 februari 2006) De toekomst- Droomwereld. Geraadpleegd op: 8 juni 2009, van:

http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/27029984/

Nu.nl (z.j.) Het leven in 2020. Geraadpleegd op: 8 juni 2009, van:

http://www.nujij.nl/het-leven-in-2020.1272102.lynkx

Yubby (z.j.) De wereld in 2020: Moris’s Eye on 2020. Geraadpleegd op: 8 juni 2009, van:

http://www.yubby.com/c/trends2020

CBS (9 september 2008) Regionale prognose kerncijfers; 2007-2025. Geraadpleegd op: 8 juni 2009, van:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71547NED&D1=0,2&D2=0,5-16&D3=12&HDR=G1&STB=T,G2&VW=T

CBS (17 december 2008) Prognose bevolking op 1 januari naar leeftijd en geslacht, 2009-2050. Geraadpleegd op: 8 juni 2009, van:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71866NED&D1=0&D2=106-107&D3=11&VW=T

VPRO (29 mei 2006) Toekomstige tijden. Geraadpleegd op: 9 juni 2009, van:

http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/28437222/

VPRO (22 mei 2006) Hoezo integratie? Geraadpleegd op: 9 juni 2009, van:

http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/28359864/

VPRO (8 mei 2006) Het laatste nieuws. Geraadpleegd op: 9 juni 2009, van:

http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/28144118/

CBS (17 april 2007) Bevolking naar huishoudenspositie, 2007-2050. Geraadpleegd op: 9 juni 2009, van:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37837ned&D1=a&D2=106-107&D3=a&D4=0&D5=13&HDR=G3,G4&STB=G1,G2,T&VW=T

Express.be (13 mei 2009) Maatschappelijke trends bepalen architectuur voor huis van de toekomst. Geraadpleegd op: 10 juni 2009, van:

http://www.express.be/joker/nl/platdujour/Maatschappelijke-trends-bepalen-architectuur-voor-huis-van-de-toekomst/106940.htm

Bijlage

Enquête

Kerngegevens

NB. Deze gegevens kun je anoniem invullen. De enquête is puur voor ons onderzoek alleen, dus de gegevens worden niet vrijgegeven.

Leeftijd:                              Geslacht:           m/v

Woonsituatie:                   0 Alleen

0 Samen met een partner

0 Samen met kinderen

0 Anders, namelijk…

Woning:                               0 Huurwoning

0 Koopwoning

Bruto inkomen per maand:         0 < 1000

0 1000 – 1500

0 1500 – 2000

0 2000 – 2500

0 2500 – 3000

0 3000 – 3500

0 3500 – 4000

0 > 4000

Algemene vragen

Waar koop jij je meubels?

0 IKEA

0 Leen Bakker

0 Kringloop

0 Trendhopper

0 Villa Arena

0 Anders, namerlijk…

Wat is de meest ontspannen plek in je huis

0 Woonkamer

0 Badkamer

0 Keuken

0 Slaapkamer

0 Studeerkamer

0 Anders,  namelijk…

Wat mag niet ontbreken aan die plek?


Wat mis je in je huis?


Over domotica:

Domotica is een term voor  de bediening van elektronische apparaten binnen het huishouden. Dit brengt meer veiligheid, zuinigheid en voornamelijk luxe met zich mee.

Denk bij domotica bijvoorbeeld aan één afstandbediening voor het bedienen van jouw televisie, stereo, verlichting, zonnewering, verwarming, etc.

Ben je geïnteresseerd in technologie voor het huishouden?

0 Ja, want…

0 Nee, want…

Hier volgen een aantal stellingen over technologie in het huishouden.

1 Ik wil dat ik mijn verwarming met mijn mobiele telefoon kan bedienen.

0 Ja

0 Nee

2 Ik wil één afstandbediening voor al mijn elektronische apparatuur.

0 Ja

0 Nee

3 Ik wil dat mijn koelkast aangeeft wanneer iets bijna over datum is.

0 Ja

0 Nee

4 Ik wil dat de zonnewering zich automatisch aanpast aan de hoeveelheid licht dat binnenkomt.

0 Ja

0 Nee

5 Ik wil een scanner die maaltijden voor mij samenstelt aan de hand van het eten dat in mijn kast staat.

0 Ja

0 Nee

6 Ik wil van afstand met mijn mobiel, bijvoorbeeld vanuit de trein, mijn oven kunnen aanzetten, zodat als ik thuis kom mijn eten klaar is.

0 Ja

0 Nee

7 Ik wil dat de ramen zich automatisch schoonhouden.

0 Ja

0 Nee

8 Ik wil via sms een tv-programma kunnen opnemen.

0 Ja

0 Nee

9 Ik wil via een afstandbediening een interactieve muur besturen die mijn kamer naar mijn wensen kan inrichten. (kleuren, foto’s, tv’s en schilderijen.)

0 Ja

0 Nee

10 Ik wil een spiegel die virtueel kledingcombinaties maakt, zodat ik weet wat ik aan kan doen.

0 Ja

0 Nee

11 Ik wil…

Bedankt voor je medewerking!

Uitkomst enquête in grafieken en tabellen

soort woninginkomensverdelinghet kopen van meubelsmeest ontspannen plekwat mag niet ontbreken aan deze plekwat er gemist wordt in huisgeinteresseerd in technologie

verwarming mobiele telefoon

42 % van de doelgroep is het met deze stelling eens. Van de doelgroep die het eens is met de stelling is 44 %  vrouw en 56 % man.

zonnewering
60 % van de doelgroep is het met deze stelling eens. Van de doelgroep die het eens is met de stelling is 47 %  vrouw en 53 % man.

maaltijdscannen
64 % van de doelgroep is het met deze stelling eens. Van de doelgroep die het eens is met de stelling is 53 %  vrouw en 47 % man.

ovenaan
47 % van de doelgroep is het met deze stelling eens. Van de doelgroep die het eens is met de stelling is 43 %  vrouw en 57 % man.

ramenwassen
87 % van de doelgroep is het met deze stelling eens. Van de doelgroep die het eens is met de stelling is 48 %  vrouw en 52 % man.

tv%20programma%20opnemen
72 % van de doelgroep is het met deze stelling eens. Van de doelgroep die het eens is met de stelling is 36 %  vrouw en 36 % man.

interactieve%20muur
89 % van de doelgroep is het eens met de stelling. Van de doelgroep die het eens is met de stelling is 55 %  vrouw en 45 % man.

virtuele%20spiegel
34 % van de doelgroep is het met de stelling eens. Van de doelgroep die het eens is met deze stelling is 73 % vrouw en  27 % man.

2 Reacties

  1. Beste schrijvers,

    Eigenlijk vind ik domotica persoonlijk nog altijd een onderwerp dat is omgeven met de waas van mystiek. Een futuristisch idee, dat een totaal en zeer ingewikkeld technische systeem inhoudt.

    Als deze ingewikkelde technische systeem goed wordt ge-installeerd en toegepast kan het ook positief effect hebben op het gebruik van energie en uiteindelijk op het milieu. Nergens brand het licht voor niks meer en het temperatuur wordt optimaal geregeld en dus optimaal benut. Bijna geen sprake van warmte verlies.

    Domotica kan tevens een positieve bijdrage leveren bij het inrichten van je woning. Het positieve effect van licht en of beelden op de gemoedstoestand van het individu kan middels domotica worden gerealiseerd…

    Dus ja, ik ben een voorstander van deze technologische ontwikkelingen.

    • Hallo Ron,

      Bedankt voor je reactie.
      Domotica kan inderdaad bijdragen aan een groener milieu, net zoals het product dat wij bedacht hebben.
      Door deze interactieve muur hoeft er geen behang meer worden gemaakt en weggegooid en zal er ook minder verfafval zijn.

      Ook willen wij met dit product de drempel naar domotica verlagen. Veel bezoekers denken erg complex over domotica. Toch is de simpele afstandbediening voor de televisie al een vorm van domotica!

Plaats een reactie